PPP

POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZN W NASZYM PRZEDSZKOLU

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji
    i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
    i placówkach(Dz.U. z 2017 r. poz. 1591),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym: (Dz.U. z 2017 poz. 1578).

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana wychowankowi przedszkola polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających w  szczególności:

  • z niepełnosprawności,
  • z niedostosowania społecznego,
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
  • ze szczególnych uzdolnień,
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się,
  • z zaburzeń komunikacji językowej,
  • z chorób  przewlekłych,
  • z w sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
  • z niepowodzeń edukacyjnych,
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
    Cel zespołu:
  • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
  • określanie potencjalnych możliwości psychofizycznych dziecka;
  • określanie uzdolnień dzieci, ich mocnych stron, predyspozycji i zainteresowań;
  • rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci;
  • określanie sposobów zaspokajania potrzeb dzieci;
  • opracowywanie oraz ewaluacja indywidualnych programów edukacyjnych dla dzieci
    (w tym IPET);
  • podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego przedszkola i programu profilaktyki;
  • wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
    i dydaktycznych;
  • inicjowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  • dokonywanie okresowej oceny efektywności udzielanego wsparcia dziecku;
  • określenie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem;
  • dokonywanie, nie rzadziej niż 2 razy w roku, wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz efektywności udzielanej pomocy;
  • tworzenie, w miarę potrzeb, modyfikacji programu;
  • wspomaganie nauczycieli wychowania przedszkolnego w pracy z dziećmi z problemami i z dziećmi zdolnymi;
  • okresowe przedstawianie radzie pedagogicznej informacji o rozwoju i postępach dzieci niepełnosprawnych;
  • czuwanie nad prawidłowym prowadzeniem dokumentacji dzieci, którym udzielana jest pomoc psychologiczno- pedagogiczna;
    • Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom wychowanków i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci.
    • Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
    • Pomoc psychologiczno – pedagogiczna organizowana jest przez dyrektora przedszkola.
    • Pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielają nauczyciele pracujący z dzieckiem oraz specjaliści zatrudnieni w przedszkolu.
    • Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z rodzicami wychowanków, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, placówką doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
    • Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
      *
      rodziców/prawnych opiekunów wychowanka,
      *dyrektora przedszkola,
      *nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
      *poradni.

Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:

  1. Kształcenie, wychowanie i opiekę organizuje się w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym. Przedszkole zapewnia:
  • realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • warunki  do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne;
  • zajęcia rewalidacyjne;
  • zajęcia specjalistyczne;
  • inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne;
  • integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym;
  • przygotowanie do samodzielności w szkole.
  1. Planowaniem i koordynowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajmuje się zespół (nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem), który opracowuje indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny (IPET), który określa:
  • zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego;
  • zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia
    z dzieckiem;
  • działania o charakterze rewalidacyjnym – w przypadku dzieci niepełnosprawnych;
  • formy, okres udzielania pomocy oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane;
  • działania wspierające rodziców dziecka;
  • w przypadku dzieci niepełnosprawnych – rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności;
  1. Zespół opracowuje IPET po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu kształcenia specjalnego, w zależności od potrzeb, we współpracy w poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną.
  2. IPET opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie, do dnia 30 września,  w którym dziecko rozpoczyna realizowanie wychowana przedszkolnego, lub w terminie 30 dni od złożenia w przedszkolu orzeczenia.
  3. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, który co najmniej dwa razy w roku dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.
  4. Rodzice dziecka otrzymują kopię programu.
  5. W przedszkolu zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej (nauczyciel wspomagający) w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.

Metody pracy:

  • Integracja Sensoryczna;
  • Integracja Bilateralna®;
  • Terapia Ręki;
  • Metoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz;
  • Metoda Ruchu Rozwijającego W.Sherborne;
  • metoda P.Dennisona;
  • metoda symultaniczno-sekwencyjna J.Cieszyńskiej;
  • Sound Foundation for Babies – program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu;
  • MNRI®Terapia Neurotaktylna wg dr S.Masgutowej,
  • Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych wg dr S.Masgutowej.

Powyższe metody zostały opisane w zakładce WWR!