POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZN W NASZYM PRZEDSZKOLU
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji
i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach(Dz.U. z 2017 r. poz. 1591), - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym: (Dz.U. z 2017 poz. 1578).
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana wychowankowi przedszkola polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z zaburzeń komunikacji językowej,
- z chorób przewlekłych,
- z w sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Cel zespołu: - rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- określanie potencjalnych możliwości psychofizycznych dziecka;
- określanie uzdolnień dzieci, ich mocnych stron, predyspozycji i zainteresowań;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci;
- określanie sposobów zaspokajania potrzeb dzieci;
- opracowywanie oraz ewaluacja indywidualnych programów edukacyjnych dla dzieci
(w tym IPET); - podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego przedszkola i programu profilaktyki;
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
i dydaktycznych; - inicjowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- dokonywanie okresowej oceny efektywności udzielanego wsparcia dziecku;
- określenie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem;
- dokonywanie, nie rzadziej niż 2 razy w roku, wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz efektywności udzielanej pomocy;
- tworzenie, w miarę potrzeb, modyfikacji programu;
- wspomaganie nauczycieli wychowania przedszkolnego w pracy z dziećmi z problemami i z dziećmi zdolnymi;
- okresowe przedstawianie radzie pedagogicznej informacji o rozwoju i postępach dzieci niepełnosprawnych;
- czuwanie nad prawidłowym prowadzeniem dokumentacji dzieci, którym udzielana jest pomoc psychologiczno- pedagogiczna;
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom wychowanków i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna organizowana jest przez dyrektora przedszkola.
- Pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielają nauczyciele pracujący z dzieckiem oraz specjaliści zatrudnieni w przedszkolu.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z rodzicami wychowanków, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, placówką doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
*rodziców/prawnych opiekunów wychowanka,
*dyrektora przedszkola,
*nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
*poradni.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:
- Kształcenie, wychowanie i opiekę organizuje się w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym. Przedszkole zapewnia:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne;
- zajęcia rewalidacyjne;
- zajęcia specjalistyczne;
- inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne;
- integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym;
- przygotowanie do samodzielności w szkole.
- Planowaniem i koordynowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajmuje się zespół (nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem), który opracowuje indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny (IPET), który określa:
- zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego;
- zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia
z dzieckiem; - działania o charakterze rewalidacyjnym – w przypadku dzieci niepełnosprawnych;
- formy, okres udzielania pomocy oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane;
- działania wspierające rodziców dziecka;
- w przypadku dzieci niepełnosprawnych – rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności;
- Zespół opracowuje IPET po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu kształcenia specjalnego, w zależności od potrzeb, we współpracy w poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną.
- IPET opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie, do dnia 30 września, w którym dziecko rozpoczyna realizowanie wychowana przedszkolnego, lub w terminie 30 dni od złożenia w przedszkolu orzeczenia.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, który co najmniej dwa razy w roku dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.
- Rodzice dziecka otrzymują kopię programu.
- W przedszkolu zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej (nauczyciel wspomagający) w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego.
Metody pracy:
- Integracja Sensoryczna;
- Integracja Bilateralna®;
- Terapia Ręki;
- Metoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz;
- Metoda Ruchu Rozwijającego W.Sherborne;
- metoda P.Dennisona;
- metoda symultaniczno-sekwencyjna J.Cieszyńskiej;
- Sound Foundation for Babies – program edukacyjny dla dzieci z wadą słuchu;
- MNRI®Terapia Neurotaktylna wg dr S.Masgutowej,
- Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych wg dr S.Masgutowej.
Powyższe metody zostały opisane w zakładce WWR!